Олександр Саган
релігієзнавець,
провідний науковий співробітник
інституту філософії ім Г.Сковороди НАНУ
Константинопольский Патріарх призначив своїх екзархів в Україну. Які в них завдання?
В результаті роботи екзархів має бути сформовано прообраз майбутьньої помістної церкви. А власне йдеться про єпископів і кліріків які і отримуватемуть цей томос.
Томос пишеться в Константинополі, він підписується в Константинополі, але це керівницьтво уже в Україні! І тому Україна повинна бути готова до прийнятьтя цього томосу. Адже, і завжди так було, в томосі виписуються певні повноваження і глави церкви і, скажимо так, як Константинополь бачить подальшій її розвиток (цілі і задачі).
Як на вашу думку, томос будуть давати об'єднаній вже церкві?
ЄПАРХІЯ (грец. έπαρχία – владарювання) – церковно-адміністративний округ у деяких християнських церквах, очолюваний єпархіальним архієреєм (митрополитом, архієпископом, єпископом).
У правосл. церкві до складу Єпархій входять парафії, об'єднані в благочиння, та монастирі, що знаходяться на даній території.
Кордони Єпархії визначаються рішенням вищого церковного керівницьтва конфесії.
Див. на resource.history.org.ua
Питання трошки інакше стоїть. Обєднуються не церкви. Тому що на сьогодня ми маємо досвід об'єднання Київського Патріархату із Автокефальною церквою і той досвід, нажать, негативний. І такого об'єднання не може (відбутися).
Патриарх Константинопольський пішов дещо іньшим шляхом. Будуть об'єднуваться особисто єпископи, які звернулися з таким проханням ( про автокефалію ) до Константинопольского Патріарха.
І тому, на сьогодні, це не уможливило питання демаршу будь-якої сторони! Тобто, церква не може сказати, що церква виходить, тому що не церква підписівала це звернення. А підписував кожен конкретний єпископ особисто! І зверталися вони особисто, а не від церкви! Тому будуть об'єднуватися ієрархи Київського Патріархату, ієрархи Автокефальної церкви і ті ієрархи з УПЦ МП, які підписали відповідні зверненя. За деякими данними їх є біля десяти осіб.
Ось цн об'єднання має відбутися до томосу чи після
Це, я думаю, має бути виписано в томосі. І це будуть знати екзархи, які будуть проводити відповідну роботу, що до цього. Я думаю, що це буде проходити під час вручення томосу. Є два варіанти:
Коли може бути виданий томос?
Томос підписується на Синоді. Синоди відбуваються щомісяця. але в вересні місяці сталася особлива подія, яка відбувається раз в три роки. Константинопольський Патріарх збирає Синаксис - тобто, це Собор єпископів всієї церкви. А Константинополь має своїх єпископів по всьому земному шарі. І їх близько ста осіб приїхало на Синаксис. З тим, щоб обговорити актуальні питання розвитку церки і православія загалом.
Минулого разу обговорювали питання проведення Всеправославного Собору. В цей раз було два питання Українське і Макидонське (про автокефалію). Тому у вересні Синоду не буде, оскільки на початку вересня відбувся великий Собор єпископів. І цей Синод вони перенесли на 9-10 жовтня. Але сам Патріарх Константинополський, він просить всіх журналістів нп оперувати і не козиряти ніякими данними. Тому що церква має мати абсолютно виважену позицію, яка не передбачає ніяких дрібниць. І якщо ці дрібниці випливають - вони повинні бути усунуті, вирішені і тоді ці питання на Синод виносяться. Тобто, ми могли очикувати що це може відбутися 9-10 жовтня, але це може бути і на листопадовому Синоді.
І це голосування багвто експертів вважають майже формальністью. Чому? Тому, що було попередне опитування на Синаксі що до того як єпископи сприймають питання Української Автокефалії. І, фактично, є одностайне сприйняття цого питання.
Є, фактично, два поотивники...
А вони не мають впливу на рішення Константинопольского патріархату. Вони не буруть участі в цім. Цим займається тільки Константинопольська церква!
До речі. на Синаксі було поставлене питання, оскільки москва завжди намагається оскаржити право Константинополя одноосібно надавати автокефалію. Було ще раз поставлене питання, і була спецільна доповідь: "Чи може Константинополь одноосібно надавати томос?". Це завжди так було. Всі десять автокефалій, які були надані - надані тільки Константинополем без консультацій з будь- якою церквою! І Собор Константинопольского патріархату підтвердив що це, як вони вважають, канонічно визначено!
І друге питання: "Чи може Константинопольский патріарх знімати анафему?". Це такий третейський суддя. Точніше. Чи може він розглядати апеляцію від іншиіх православних церков, якщо есть такі покарання, які покарана людина вважає несправедливою. І вони (на Синаесі) підтвердили право розглядати такі апеляції.
А як що до питання анафеми, яка була накладена на патріарха Філарета
Так, але питання в тому, що вона була накладена тоді коли патріарх Філарет уже багато років очолював іншу церкву. Він був в іншій юрисдикції, ну приблизно так, як людина працювала в якійсь установі, звільнилася з цієї установи і через п'ять років раптом узнає, що йому у цій установі, в якій вона колись працювала, висловили догану. Це з боку виглядає приблизно так.
Тому в цому плані йдеться не про зняття анафеми, а про те, що Константинополь може, і я думаю що це логічно, класіфікувати цю анафему як таку, яка накладена з порушенням канонів.
А тепер що до Російської православної церкви. Зрозуміло, що вони просто так здаватися не будуть. Кирил такі полетів до Константинополя. І багато журналістів вважає це програш уже РПЦ.
Абсолютно. Взагалі, це чи не перший випадок в історії відносин цих церков, коли московський патріарх, отак летить з проханням. Тобто, фактично летить на поклін до Константинопольского патріарха. І баго хто з експертів, навідь московських, до останнього не вірили що він все-таки полетить. Ну але видно політичне завдання було поставлено, і він полетів. І був страшно розчарований.
Він зробив такий цікавий висновок, після того як переговори закінчилися, він (патріарх Кирил) нарешті зрозумів що світ міняється! Світ інший, ніж вони там продумали собі в Кремлі!
Тому, в цому плані, це великий програш! Більше того, після призначення цих двор ієрархів (екзархів Константинополя), я читав рішення синоду московського патріархату, який до речі не збирався, фактично в телефонному режимі вони це вирішили. І вмене перша думка була, коли я прочитав це, - вони розгублені! Вони не знають як реагувати!
А після того як патріарх (московмький) вийшов і сказав що світ міняється, вони офіційно оголосили що вони беруть паузу для осмислення ситуації. Але Константинопроль не дає їм цієї паузи. Дальше працює над досягненням своєї мети. А мета є отримання тоиосу і визнання автокефалії.
І тому на сьогодні вони (московити) розгублені. Митрополит Ілларіон (Алфєєв) грозиться судом Божим. Вже кажуть: "Ми вийдемо із системи святого православія". Вийдіть і ким ви будете? Розкольниками!
Митрополит Ілларіон керівник відділу зовнішніх церковних зв'язків РПЦ заявив що засоби церковної дипломатії на сьогодня вичерпано після того як було рішення про відправлення в Україну двох екзархів, і заявив що насправді московський патриархат може розірвати відносини з Константинопольским патриархатом через рішення надати Києвк автокефалію. І що далі?
Для цого потрібно якесь канонічне обгрунтування, хоть щось окрім політичних амбіцій. Константинополь відкрито грає. Він не робить це приховано. Він послав делегації свої у всі аомісні православні церкви з тим щоб повідомити що він це буде робити. І на сьогодня у Москви немає жодної канонічної зачіпки щоб протидіяти цьому. І тому Москва заходиться в стані повної розгубленості.
Можна розривати відносини з Константинополем, у 1996 році вони це вже робили. 23-го лютого, у зв'язку з естонською кризою коли в Естонії Константинополь відновив свою юрисдикцію яка була з 21-го року і потім у сорокових роках була нисильнецьки знищена Мрсквою.
І розірвали відносини. І чим це закінчилося? Закінчилося тим що через три місяці московський патріархат прийшов до Константинополя і, фактично, попросив домовлятися. І вони визнали ситуацію як такою що можлива. Тобто, в одній країні можуть бути дві повноцінні, я зараз модно у Москві казати, канонічні юрисдикції. Ну, в принципі, до цього йде і в Україні.
В Україні теж, швидше всього, буде таж ситуація що є в Естонії, коли буде Українська Помісна Православна Церква абсолютно визнана і буде в євхаримтичним спілкуванням з усім православним світом, і буде московська - екзархат московської православної церкви на теренах України.
До речі, остання соціологія дає дуже позитивні, якби, согнали що до ситуації в московській православній церкві. Третина із кліриків і вірних фактично уже готові приєднатися до помісної церкви. 40%, фактично, церкви, які не сприймають ідеї помісності. 60%, фактично, уже готові приєднатися. З них 30% які катигорично "за". ще 30% відсотків в роздумах, вони ще будуть приглядатися.
Московський патріархат погрожує розірвати відносини. Мені цікава реакція їхніх вірян. Тому що на території України Українська православна церква Київського патріархату є не канонічною і вони українським вірянам шпиняли в очі. Якщо вони розірвуть відносини, як вони будуть виглядати?
Ну, до речі, на тому ж Синаксі, який я згадував, розглядалося питання що до України більш детально, і в доповіді одного з митрополитів прозвучала цікава така теза. Про те що ми маємо ситуацію в Україні в якій є розкол і є церква, яку не визнають інші православні церки. Але у нас є і прихована неканонічність. Тобто, УПЦ МП на сьогодня трактується Константинопольским патріархом як не каноніча! І на це є багато причин. Що до цого є порушення
Джерело:
https://youtu.be/8azJApQ2N3Y